هيأت تدوين استانداردهاي مالي FASB
موسسه حسابداری معتمد محاسب ساینا
انجام کلیه خدمات حسابداری

ر سال 1973 هيأت تدوين استانداردهاي مالي FASB بعنوان جانشين از APB که بعنوان سازماني در بخش خصوصي براي تدوين خط‌مشي‌هاي حسابداري سازماندهي شده بيانيه‌هاي FASB از سوي کميسيون SEC و انجمن حسابداري آمريکا AICPA بطور نافذ و رسمي شناخته شد.

هفت عضو FASB زمينه‌هاي گوناگوني دارند، از جمله حسابداري حرفه‌اي، قانوني، حقوقي، دولتي و آکادمي. اعضاي هيأت بوسيله مؤسسين حسابداري مالي تعيين مي‌شوند. کار هيأت مقدمتاً با مشورت بوسيله هيأت مشورتي استانداردهاي حسابداري مالي تقويت و کمک مي‌گردد.

FASB در نتيجه انتقادات سياسي وارده بر APB ، تغييرات در نهادهاي مالي و بسياري از سوء استفاده‌هاي گزارشگري مالي در خلال دهه 1960 تشکيل شد. يکي از مشکلات APB اين بود که آن تنها تشکيل شده از اعضاء انجمن حسابداران رسمي آمريکا (از جمله اعضاي صنعت و آکادمي) بود و بوسيله اين انجمن تأمين مالي و منصوب مي‌شد. اگر FASB بخواهد موفق باشد، آن بايستي از حمايت بسياري از گروهها برخوردار باشد. از جمله حسابداران حرفه‌اي، صنعت، تجزيه و تحليل‌کنندگان مالي و دولت.

بسياري از مباحث درباره خط‌مشي‌هاي حسابداري مربوط به فلسفه اساسي هيأت مي‌شود که سودهاي گزارش شده بايستي متفاوت از ريسکها، جد از ابهامات آنها از طريق تخصيصها يا ميانگين‌گيريها و درست با موقعيتهاي مشابه که بايستي با روشهاي مشابه گزارش شوند، شفاف باشند. صنعت غالباً با اين خط‌مشي‌ مخالفت کرده است و سخنراني‌ها بر عليه بيانيه‌هاي شفاهي و مدرن نتايج مخالفت‌ها بوسيله مديران اجرايي شرکت‌ها مشاهده شد از جمله مشاهدات فزاينده هزينه‌هاي سرمايه منجر به نوسانات بيشتر در سودهاي گزارش شده است. در نتيجه اين مخالفت‌ها FASB موقعيت خود را تغيير داد و چندين بيانيه‌هاي خود را تجديدنظر يا فسخ نمود.

يکي از پروژه‌هاي اوليه و اساسي FASB اين بود که يک سري از مجموعه‌هاي مفاهيم حسابداري مالي معروف به چارچوب نظري پروژه تکامل نمايد. اولين بيانيه، هدف گزارشگري مالي بوسيله مؤسسات تجاري بود که بر پايه گزارش کميته اصول بوده است.

ساير بيانيه‌ها شامل «ويژگيهاي کيفي»، هدف گزارشگري مالي بوسيله سازمانهاي غيرتجاري، سودهاي ابرازي بوده است. پروژه‌هاي دستور کار شامل «معيار شناسايي حسابداري» جريانات نقدي و نقدينگي و گزارشگري مالي صورت‌هاي مالي بوده است. بسياري از عناوين قبلاً بوسيله بيانيه شماره 4 APB مورد بحث قرار گرفته است.
جنبه‌هاي تکنيکي موضوعهاي فوق‌الذکر در بخش ديگر اين کتاب مورد بحث قرار مي‌گيرد، مسئله و سوال اساسي در اينجا اين است که چرا چارچوب نظري صورتهاي مالي لازم يا مطلوب است و آيا قادرند که به تکامل حسابداري کمک نمايند؟

هدف از چهارچوب نظري پروژه که بوسيله FASB بيان شد اين بود که اهداف و مفاهيمي که در تکامل استانداردهاي حسابداري مورد استفاده قرار مي‌گيرد، تعيين نمايد تا کمک به تهيه صورت‌هاي مالي بنمايد (مخصوصاً در مواردي که هيچ استاندارد خاصي منتشر نشده است) مدرک استفاده‌کنندگان و اعتماد به صورتهاي مالي را افزايش دهد هدف ديگر اين بود که اين چارچوب مي‌تواند بعنوان يک هدف بنيادي و خط‌مشي وسيع که مورد توافق تمام گروههاي ذينفع باشد، عمل نمايد.

اين اهداف و خط ‌مشي هاي وسيع بعنوان پايه‌اي براي وضع استانداردهاي حسابداري مي‌باشد. بهرحال ايجاد چارچوب نظري بعنوان اينکه يک کار ساده‌اي باشد، مدلل و ثابت نشد. تلاشهاي قبلي يا رد شد و يا در تدوين استانداردها بدست فراموشي سپرده شد. (بطور مثال مطالعات تحقيقاتي حسابداري شماره 1 و 3 و بيانيه شماره 4). نسبت به پروژه جاري، هيچ شواهدي وجود ندارد که آن بتواند بطور مستقيم بعنوان يک راهنما حفظ شود تا راه حلهايي براي مشکلات، جائيکه تفاوتي در عقايد و آراء وجود دارد، تهيه نمايد.

يکي از معضلات اساسي با موضوع چارچوب نظري اين است که آن بر پايه هدف فوري تهيه نمودن اطلاعات باشد، و بر پايه هدف اساسي بيشتر پيامدهاي اقتصادي و سياسي نباشد. يک مشکل ثانويه اين است که تا مدتها بحث بر روي مفاهيم حسابداري سنتي بود که يک تفسير معاني واضحي نداشت اما اين مشکلات انتظار مي‌رود که باشد تا يک پذيرش مفهومي بوجود آيد و عرف و عادات بوجود آمده در اين حرفه را نمي‌توان به آساني از بين ب‍ُرد. فقط با تغييرات تدريجي مقبوليت عامه بدست خواهد آمد.

 

ايجاد استانداردهاي حسابداري:

با توجه به معضلات پيش روي FASB، چگونه خط‌مشيهاي حسابداري با توجه به جنبة تئوري و عملي بوجود مي‌آيد: استفاده از تئوريهاي قياسي ـ استقرايي از چارچوب نظري يک موضوع جزئي است که بيشترين عمليات آن از زمان حاضر است که ما شواهد تحقيقات تجربي کافي از آن نداريم. اما اين مباحثات بواسطه راه حل‌هاي بديل که نمي‌توان مورد تأئيد قرار داد، پديدار شد و بواسطه فرآيند قياسي ـ استقرايي منتهي به تعدادي از تئوريهاي رقابتي شده است. در حقيقت «والتز» و «زيرمن» ثابت مي‌کنند که يک تقاضائي براي تئوريهاي دستوري وجود دارد تا فعاليتهاي سياسي به کنار برود. يعني تئوريهاي خاص براي حمايت موقعيتهاي گروه خاص مورد استفاده قرار گيرد و يا تئوريهائي براي تعديلات مفيد براي موقعيتهاي مرج‍ّح وجود داشته باشند، ولو اينکه آن براي تئوري ديگر غيرممکن باشد. اما آيا تئوريهاي ديگر را نمي‌توان تعديل نمود، مباحثات نمي‌تواند بر پايه تئوريهاي قياسي ـ استقرائي به تنهايي برقرار گردد، بسياري از عوامل ديگر بايستي لحاظ شوند.»

بهرحال، انقلاب اخير در تحقيقات حسابداري آن اعتماد و باورهائي را فراهم کرده است بشيوه بازار سرمايه و تحقيقات پردازش انساني قادر شده است که شواهدي درباره پي‌آمدهاي اقتصادي و سياسي فراهم نمايد؛ مخصوصاً موقعي که تحقيقات بوسيله مطالعات اضافي و تکراري تأئيد گرديد. اما در تمام موارد تا اين تاريخ، نتايج تحقيقات پروژه‌ها فقط مي‌تواند پاسخهاي جزئي فراهم نمايد. هيچ تئوري عمومي با نتايج تحقيق امکان ندارد که بتواند تمام متغيرهاي مربوط در تصميمات خط‌مشي حسابداري را دارا باشد. يک راهنماي خط‌مشي اصلي اين مي‌باشد که رفاه اقتصادي و اجتماعي عمومي مهمترين هدف ممکن باشد و پي‌آمدهاي اقتصادي و اجتماعي تئاتر بر اشخاص يا گروههاي خاصي را بايد مورد توجه و بررسي قرار داد، در صورتيکه تنها اولويت‌هاي گروه يا اشخاص مد نظر باشد، رفاه اقتصادي و اجتماعي را کاهش نمي‌دهد. اما اين کليات به سادگي نمي‌باشند که عمليات را اجرا نمايند زيرا محيط حسابداري پيچيدگي‌هاي فراواني دارد.

(چکيده اي از کتاب هندرکسن -ترجمه دکترکرباسي يزدي )


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





جمعه 22 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 7:43 :: نويسنده : پورحسنی

درباره وبلاگ

- انجام کلیه امور تخصصی مرتبط با حسابداری شرکت های تولیدی ، بازرگانی و صنعتی ، خدماتی ، مهندسی و پیمانکاری 2- انجام عملیات مربوط به امور معوقه حسابداری و اصلاح حسابها وکدینگ حسابها 3- پیاده سازی سیستم حسابداری 4مشاوره رایگان درباره انواع نرم افزارهای حسابداری 5 طراحی ، فروش و آموزش نرم افزارهای مالی ، فروش ، خزانه ، حقوق و دستمزد ، انبار ، دارائیهای ثابت ، حسابداری صنعتی و اتوماسیون اداری 6- مشاوره مالی ، مالیاتی ، مدیریت ، بیمه قراردادها و بیمه تامین اجتماعی 7- تنظیم اظهار نامه مالیاتی ، تهیه صورتهای مالی و تحریر دفاتر قانونی پلمپ شده و و ارزش افزوده انجام کلیه خدمات حسابداری در استان قم با کادری مجرب فقط با یک تماس
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان وبلاگ دانشجوی حسابداری علمی کاربردی مالیاتی قم و آدرس hph.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 131
بازدید کل : 82714
تعداد مطالب : 77
تعداد نظرات : 23
تعداد آنلاین : 1